19. kartografický den Olomouc (2025)

19. kartografický den Olomouc (2025)

  • 9:30 – 10:00

    Registrace

  • 10:00 – 10:15

    Zahájení

  • 10:15 – 10:30

    Kartografie a fiktivní světy: úvodní komentář
    Vít Voženílek, Univerzita Palackého v Olomouci, Katedra geoinformatiky

    Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc., je profesorem na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Inicioval založení katedry geoinformatiky na UP Olomouc a od jejího založení byl do roku 2023 jejím vedoucím. Profesně se zaměřuje na systematickou a tematickou kartografii a modelování a vizualizaci v geoinformatice. Působil na Birkbeck College University of London, Pennsylvania State University, University of Maria Curie-Sklodowska v Lublinu a Univerzitě Karlově. Je autorem 14 vědeckých tematických atlasů. V letech 2010–2014 byl prorektorem Univerzity Palackého v Olomouci a v letech 2015-2023 vice-prezidentem International Cartographic Association. V současnosti je vice-prezidentem České kartografické společnosti.

  • 10:30 – 11:00

    Mapy a vyprávěný prostor
    Jiří Hrabal, Univerzita Palackého v Olomouci, Katedra bohemistiky

    Přednáška bude věnována některým způsobům využití map v literární kultuře a jejich funkci při utváření zobrazovaného narativního prostoru.

    Mgr. Jiří Hrabal, Ph.D., působí na Katedře bohemistiky Filozofické fakulty UP v Olomouci. Dlouhodobě se věnuje především naratologii a dějinám uvažování o literatuře, v posledních letech se do popředí jeho zájmu dostaly zejména české cestopisné texty z mediteránní oblasti (více: www.hrabal.net)

  • 11:00 – 11:30

    Přednáška bude upřesněna
    Tomáš Rousek, vesmírný architekt, XTREND

  • 11:30 – 12:00

    Přestávka

  • 12:00 – 12:30

    Jak vznikala mapa Zaklínačova světa
    Pavel Seemann, Kartografie Praha a.s.

    Neodmyslitelnou součástí předsádky fantasy románů a ság bývají mapy. Téměř vždy v líbivé formě, která pro tyto smyšlené krajiny používá metodu „kopečků a stromečků“. Co když ale chceme, aby mapa nějakého fiktivního fantasy světa používala výrazové prostředky současné kartografie? Jak udělat takovou mapu? V čem se budou zažité kartografické postupy lišit? Co bude snadnější, a co naopak náročnější? Dozvíte se v příspěvku na příkladu vzniku mapy Zaklínačova světa, inspirované literárním dílem Andrzeje Sapkowského.

    Ing. Pavel Seemann, Ph.D., je odborným redaktorem v Kartografii Praha, a.s., kde se věnuje především kartografii pro školy a zpracování tematických map. Působí také na ČVUT v Praze jako vědecký pracovník na projektech zabývajících se historickou kartografií a dějepisnými mapami.

  • 12:30 – 13:00

    Ze skutečné mapy do virtuální krajiny (a zase zpátky)
    Ivan Buchta, Bohemia Interactive, a.s.

    Příspěvek představí principy designu otevřených herních světů série Arma, provede posluchače procesem jejich vzniku a ukáže, jak reálné digitální mapy pomáhají tvořit autentické virtuální krajiny pro počítačovou hru. Geografická inspirace přispívá k vytvoření dojmu skutečného živého světa a výsledná virtuální krajina hraje klíčovou roli v tvorbě unikátních zážitků, které Arma hráčům nabízí. Inspirace realitou má přesah ze světa počítačových her: hráči Army či DayZ mají v oblibě tištěné mapy našich herních světů a navštěvují reálné protějšky virtuálních krajin.

    Ing. Ivan Buchta pracuje od roku 2006 v českém herním studiu Bohemia Interactive, kde se zaměřuje na autentickou stránku herního zážitku a realistické pojetí herních světů. Podílel se zejména na vývoji vojenských taktických her série Arma a na designu terénů survivalového MMO DayZ. V současné době se v roli kreativního vedoucího věnuje již vydané Armě Reforger a právě vyvíjené Armě 4. 

  • 13:00 – 13:45

    Diskuze
    moderuje Vít Voženílek

    Otázky do diskuze můžete pokládat online během celého dne, skrze aplikaci sli.do

     

  • 13:45 – 14:00

    Zakončení